Cand rezistent la apa nu inseamna rezistent la apa? – preluare

Cautand pe site-uri de profil, niscai chingi de prins o protectie de rezervor, am dat peste un post foarte interesant.

“Cand rezistent la apa, nu inseamna rezistent la apa?”. Asa se intitula, iar eu am purces la citirea lui.

Sa vedem:

“Cand rezistent la apa, nu inseamna rezistent la apa?
Atunci cand termenul este aplicat echipamentului moto!

Bineinteles ca am fost un pic rai, insa exista un pic mai mult adevar in ceea ce am spus aici.
Adevarul e ca subiectul rezistent la apa, este probabil cea mai dificila si complexa problema in lumea echipamentului moto.

Primim mai multe intrebari, comentarii si plangeri privind rezistenta la apa, decat orice alte aspecte in ceea ce priveste imbracamintea motociclistului.
Este si a fost, ne temem, o prea mare asteptare cand vine vorba de geci, nadragi, manusi si ghete, ca acestea sa tina motocilcistul uscat.
Poate fara intentie am jucat un rol in ascesta supra-asteptare dar, fara indoiala, producatorii, pentru a crea ceea ce poate fi descris ca un avantaj competitiv, au sustinut termeni ce sunt, cel putin inducatori in eroare.

In acest scurt articol, o sa incercam sa lamurim avest aspect. Nu vom putea sa raspundem intrebariilor tuturor, dar vom arunca un pic de lumina asupra subiectului.
Pentru inceput, dorim sa spunem ca daca doriti sa calatoriti din punctul A in punctul B si sa ramaneti complet uscati, ar trebui sa cumparati o masina.
Daca sunteti pe motor in ploaia ce cade, pentru mult timp sau in multa cantitate, va veti uda, fara indoiala.
Apa se scurge de pe casca inspre gat. Va fi aruncata de pe drum inspre geaca. Va lovi manusile si se va infiltra in maneci. Sau se va ridica din gheata pe picior.
Isi va gasii calea trecand prin fermoare si prin buzunare.
Daca ploua torential, sau daca durata calatoriei este mai lunga, nu exista echipament pe piata care sa garanteze ca veti ajunge uscati la destinatie.

Orice producator ce sustine altceva minte. Insa producatorii nu tind sa minta (bine, unii din ei o fac!). Cei mai multi folosesc cuvinte destepte, care cand sunt neintelese, promit ceva mult mai putin decat motocilcistul mediu a inteles.
Cea mai comuna reclama e ca materialul e dublat de o membrana, ca Gore-Tex, care trebuie sa fie suta la suta rezistent la apa. Acest lucru fiind spus, producatorii vor lasa sa se inteleaga uneori sau chiar sa sugereze ca pantalonii sau gecile lor sunt complet rezistente la apa.

Realitatea este insa alta, acestea nefiind, datorita tuturor motivelor discutate mai sus.
Si oricum, testul standard ce este in comun aplicat pentru a certifica un anumit material sau membrana ca si rezistenta la apa, este depasita de douazeci de ori cand un echipament moto atinge ploaia la 100 km/h!

Dar chiar si cea mai buna membrana rezistenta la apa este fara sens daca cusaturiile acelei geci nu sunt lipite cu banda rezistenta la apa, sau daca buzunarele nu sunt rezistente la apa. Si apoi vin fermoarele, aerisirile, gulerul, maneciile si tot asa.

Deci? Unde ajungem?
Pai, cum am spus, nu exista asa ceva, o geaca sau pantalon, o manusa sau geaca ce va poate tine suta la suta uscat.
Dar sansele voastre de a sta uscat mai mult timp, cresc foarte mult daca va cumparati echipamentul de la unul din cei mai buni producatori.
Ca si consumatori, trebuie sa admitem ca nu este cel mai usor lucru sa stii care din produse is bune si care nu. Si asta pentru ca, unele produse ieftine is tot mai des copii ca si stil sau design dupa alte produse de calitate.

Nu suntem in pozitia de a spune in cine sa aveti incredere si in cine nu. Trebuie sa va faceti voi research-ul. Vizitati site-urile producatorilor. Vizitati forumuri de profil. Vorbiti cu vanzatorii.
Dar tineti cont, cel mai scump echipament nu e intotdeauna cel mai bun. Producatori ca Halvarssons, de exemplu, produc echipament ce e mult mai tehnic decat ar sugera pretul.
Dar atentie, ar trebui sa spunem, de tot ce e prea ieftin. Daca produsul in discutie nu mai este fabricat, sau daca este recomandat de orice Gica sau de orice vanzatori de taraba, puteti fi destul de siguri ca nu o sa primiti cel mai tehnic si de incredere echipament.

E un cliseu, stim, insa daca oferta arata prea bine ca sa fie buna, probabil asa este. Nu exista pana la urma calitate gratuita.
Ajungem acum la alt punct. Rezistenta la apa nu este totul.

Ca si multe alte lucruri in viata, echipamentul moto este un compromis. Cel mai rezistent la apa echipament nu ar putea avea o membrana respiranta. Ar tine apa afara cu o cusatura impenetrabila, insa ati transpira teribil. De fapt, transpiratul pe motor, poate fi mult mai inconfortabil, in special cand se racoreste.

Alta problema ar fi ca majoritatea dintre noi doresc o geaca si pantaloni care pot fi purtati tot timpul anului. Un echipament care functioneaza intr-o mizerabila si rece dimineata, dar si intr-o fuga glorioasa prin Franta, Spania sau Italia in mijlocul verii.

Pentru ture de genul acesta, aveti nevoie de ventilatii cu fermoar.
Ca sa pastrati miscarea aerului de-a lungul corpului, deschideti ventilatiile. E vital sa stati calmi si racoriti. Dar in iarna, aceste ventilatii sunt inevitabile puncte slabe, intrucat apa gaseste o cale.

Deci, cand cumparati echipament moto, ganditi-va la ce doriti sa il folositi. Sa stam uscati este ceva ce cu totii dorim, insa ne simtim cel mai bine cand soarele e pe cer si in aceste zile, aveti nevoie de ventilatie.

Multe nu ar mai fi de spus

Daca cel mai important lucru este sa stati uscati, trebuie desigur sa evitati pielea.

O geaca de piele poate fi ceva foarte cool de purtat. Cred ca detin cel putin sase geci de piele si le iubesc pe toate, dar sunt acolo pentru a fi purtate in zilele frumoasa, cand nu ma aventurez prea departe de casa.

O sa inchid cu cateva cuvinte despre ghete si manusi.

In mare, povestea e aceeasi, ba chiar mai mult. Intr-o pereche de ghete, apa o sa curga de pe picor. O sa isi gaseasca loc printre fermoar sau siret. Si eventual in plaoie torentiala, pielea sau orice altceva , o sa se impregneze atat de tare incat pana la urma o sa ajunga la picior. Pana la urma, jos acolo, langa drum, e probabil cel mai ud loc din toate.

Manusile si ele isi primesc portia de ploaie din greu, cu toate ca depinde de motor, daca e sau nu dotat cu parbriz de exemplu. Manusile de piele vor lasa apa cel mai usor. Cu orice ar fi captusite. Deci cumparati manusile textile, daca sa fiti uscati e important. Dar nu va lasati pacaliti, orice ati pune pe maini, pana la urma degetele va vor fi ude.

Ceea ce ma duce la un alt fapt despre manusi ce se poate ca nu ati realizat. Sigur eu nu, pana acum recent.

Daca porniti incalzirea la manere cand ploua, aerul cald o sa traga apa in manusi, facandu-le si mai putin rezistente la apa. Ganditi-va, are logica. Eu personal, prefer uneori sa am maini care sunt calde si ude decat uscate si reci, insa asta e o preferinta personala, m-am gandit ca vreti sa stiti.

Sper ca nu am creat confuzie si am facut ceata si mai mare in subiectul care e deja cetos. Dar “udatul” este un drum de trecere al motociclistilor. Cateva din calatoriile cele mai reamintite si cele mai discutate sunt acelea in care m-am innecat in ploaie si am ajuns la destinatie, rece, ud si mizerabil. Sincer, face ca mancarea sa fie mai calda si berea de la sfarsit de zi mult mai binevenita.

Daca nu era nicio durere si niciun disconfort, nu ar fi motocilcism. Si nicidecum nu mi-as fi schimbat modul de transport in nicuna din calatoriile alea reci, ude si mizerabile. Oricat de cald si uscat as fi ramas.

Nu vreau sa va asteptati sa fiti tot timpul uzi pe motor. Si nu creez scuze pentru echipamentul prost, care nu functioneaza. Dar cand esti pe motor, esti expus elementelor intr-un mod in care nu esti expus cand esti intr-o masina. Fie cald, rece sau umed, cand esti pe motor o sa simtiti la maxim. De asta, pana la urma iubim motoarele.”

This entry was posted in De departe. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *